اصول کار و اجزا تشکیل دهنده هواساز

در این سایت درباره انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی مانند کولر گازی، کولر آبی، فن کویل و داکت اسپلیت صحبت می کنیم.

اصول کار و اجزا تشکیل دهنده هواساز

۶ بازديد
دستگاه های هواساز با وجود کارایی بالای خود، ساختار بسیار ساده ای دارند. هواساز در چهار بخش مختلف سرمایش، گرمایش، تصفیه هوا و تنظیم رطوبت هوا استفاده می شود. این سیستم از اجزای مختلفی از جمله کویل سرد و گرم، فن، فیلتر تصفیه هوا، رطوبت زن، کانال و... تشکیل شده است. در این مقاله به بررسی و شرح اجزای اصلی دستگاه هوا ساز (AHU) می پردازیم.

اجزای هواساز

دستگاه هواساز با توجه نوع کاربری و ابعاد فضاهای پروژه از اجزای متفاوتی تشکیل شده است. اجزای اصلی و ثابت آن در ادامه به طور مختصر شرح داده شده اند.

بدنه هوابندی و عایق شده دستگاه هواساز

نحوه عملکرد هواساز به این صورت است که آب گرم و سرد تولید شده در تجهیزات دیگری مثل چیلر ، بویلر و موتورخانه مرکزی ساختمان به کویل هواساز سیستم انتقال می یابد. سپس چند فن کوچک یا یک فن بزرگ که در هواساز قرار گرفته است، هوا را از روی کویل های سرد و گرم دمیده و پس از سرد یا گرم کردن هوا، آن را از طریق کانال کشی موجود، در محل مورد نظر توزیع می کند.

کویل سرمایشی و گرمایشی هواساز

هواساز عمل تغییر دمای هوا را توسط کویل هایی که در مسیر جریان هوا قرار دارند انجام می دهد. همچنین از کویل های سرمایشی هم می توان به عنوان رطوبت گیر هواساز استفاده کرد.

فیلترهای تصفیه هوا ساز

یکی از مهم ترین اجزای سازنده هواسازها، فیلتر ها هستند. به طوری که داشتن آگاهی کافی از نوع فیلتر و انتخاب درست آن، تاثیر مستقیمی روی کارایی هواساز دارد. این فیلتر ها که معمولا تکنولوژی ساخت منحصر به فرد و انواع مختلفی دارند، بر اساس استانداردهای خاصی آزمایش و طبقه بندی می شوند که معروف ترین آنها عبارتند از استاندارد آمریکایی و اروپایی.

الکتروموتور و فن دمنده هواساز

فن دمنده به عنوان قلب متحرک دستگاه هواساز محسوب می شود. چراکه انرژی لازم برای به جریان افتادن هوای درون کانال های هوای ساختمان توسط این بخش تامین می شود. این عملیات با ایجاد یک اختلاف فشار مناسب به کمک فن های هواساز انجام می شود. از انواع فن های مورد استفاده در هواساز نیز می توان به فن سانتریفیوژ و فن پلاگ نام برد.
سایر تجهیزات تهویه مطبوع که بسته به شرایط محیط می تواند مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از کولر گازی که در برندها و ظرفیت های مختلفی مثل کولر گازی هایسنس، ال جی، زانتی، گری و... به بازار عرضه می شوند.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.