بلوفین در کولر گازی چیست؟

در این سایت درباره انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی مانند کولر گازی، کولر آبی، فن کویل و داکت اسپلیت صحبت می کنیم.

بلوفین در کولر گازی چیست؟

۱۷ بازديد
در مبدل های حرارتی، کویل اواپراتور و کندانسور نقش مهمی در سیکل تبرید ایفا می کنند. از این رو، برای بالا بردن نرخ انتقال حرارت از سطح کویل کندانسور، پره های نازکی به فاصله های مشخص روی سطح کویل تعبیه می گردند که به آن ها فین (fin) گفته می‌شود. بلوفین و گلدفین از جمله فین های مهم به کار رفته در تجهیزات تهویه مطبوعی همچون کولر گازی، فن کویل، داکت اسپلیت و... است که در این مقاله به شرح بلوفین می پردازیم.

بلوفین (BLUE FIN) چیست؟

بلوفین (Blue fin) که در کویل کندانسور و اواپراتور تجهیزات تهویه مطبوعی مثل انواع کولر گازی ایستاده، کولر گازی دیواری، اسپلیت پرتابل، داکت اسپلیت، فن کویل و... به کار می رود، به صورت روکشی با رزین اپوکسی می باشد که در برابر رطوبت، محیط های شیمیایی و حلال ها مقاومت بسیار بالایی دارد. بلوفین یا فین آبی همان گونه که از اسم آن مشخص است، روکشی به رنگ آبی می باشد.
از روکش بلوفین معمولا در محیط های اسیدی (دارای بخارهای اسیدی در فضای صنعتی) و محیط هایی با رطوبت بالا یا شرجی (مثل شهرهای شمالی و جنوبی ایران) استفاده شده است تا مانع از زنگ زدگی و خوردگی کویل ها و فین های اواپراتور و کندانسور شود.
پوشش رزینی بلوفین کشش سطحی بسیار کمی دارد؛ در نتیجه جلوی تجمع قطرات آب ناشی از تقطیر رطوبت هوا در نقطه شبنم آن که روی سطح کویل اواپراتور قرار دارد را می گیرد و مانع از فرسایش و زنگ زدگی اواپراتور نیز می گردد.

مزایای استفاده از بلوفین و گلدفین

برخی از مزایای فناوری بلوفین و گلدفین عبارتند از:
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار
  • عدم واکنش با نمک های اسیدی جوی
  •  انعطاف پذیری و مقاومت نسبت به ضربه
  • افزایش عمر مفید کویل کندانسور و اواپراتور
  • عدم تجمع قطرات ناشی از تقطیر آب روی کویل در اواپراتور
  •  جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی کویل ها و فین ها به دلیل عدم نفوذ رطوبت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.